Fortsätt till huvudinnehåll

Damma av 2019

 


Jag tänkte köra bokutmaningen Damma av för tredje året i rad. Utmaningen går ut på att försöka läsa så många olästa böcker jag har i bokhyllan som möjligt. Listan innehåller alltså böcker jag äger och som har legat i hyllan i över ett år. Jag har även tagit med böcker jag har köpt under 2018 och som jag inte har hunnit läsa ännu. Som ni ser har jag ju en hel del böcker hemma som inte har blivit lästa. Självklart köper jag fler böcker än jag hinner läsa så vissa kommer ju att stå kvar och damma ett bra tag till.

Jag har sammanlagt 176 olästa böcker och målet är att hinna läsa 24 av dem, alltså två stycken varje månad. Ni får mer än gärna hjälpa mig med någon slags prioriteringslista, vilken bok borde jag börja med?

Skönlitteratur

  1. Orhan Pamuk – Snö
  2. Susanna Clarke – Jonathan Strange & Mr Norrell
  3. Kate Mosse – Labyrint
  4. Eleanor Catton – Himlakroppar
  5. Dean Koontz – Gömstället
  6. Jojo Moyes – Arvet efter dig
  7. Jojo Moyes – Sophies historia
  8. A. B.Daniel – Stad av guld (Inka #2)
  9. A. B.Daniel – I ljuset av Machu-Picchu (Inka #3)
  10. Paulo Coelho – Elva minuter
  11. Paulo Coelho – Brida
  12. Paulo Coelho – Häxan från portobello
  13. Alexander McCall Smith – Den gode maken på Zebradrive (#8)
  14. Alexander McCall Smith – Lycka och ett par blåa skor (#7)
  15. Alexander McCall Smith – I muntra damers sällskap (#6)
  16. Marlene Van Niekerk – Agaat
  17. Merethe Lindström – Dagar i tystnadens historia
  18. Zinat Perzadeh – Fjäril i koppel
  19. Anita Nair – Kvinnor på ett tåg
  20. Manila Suri – Vishnus död
  21. Paula Hawkins – Djupt vatten
  22. Camilla Grebe – Husdjuret
  23. Bonnie Macbird – En studie i blod
  24. Caroline Kepnes – Du
  25. Agatha Christie – Mörk brygd
  26. John Greene – Sköldpaddor hela vägen ner
  27. April Genevieve Tucholke – Wink Poppy Midnight
  28. Roslund & Thunberg – Björndansen
  29. Tana French – En hemlig plats
  30. Dennis Lehane – Patient 67 (Shutter iland)
  31. Peter Hög – Effekten Susan
  32. Fredrik Backman – Björnstad
  33. Fredrik Backman – Vi mot er
  34. Stephen King – Sömnlös
  35. Stephen King – Jerusalems lott
  36. Stephen King – Den gröna milen
  37. Stephen King – Christine
  38. Stephen King – Köplust
  39. Stephen King – Sommardåd
  40. Stephen King – Dödsbädden
  41. Stephen King – Den förskräckliga apan
  42. Stephen King – Talismanen
  43. Stephen King – Pestens tid
  44. Haruki Murakami – Sputnikälskling
  45. Mo Yan – Vitlöksballaderna
  46. Mo Yan – Det röda fältet
  47. Carin Gerhardsen – Pepparkakshuset
  48. Jean-Michel Guenassia – De obotliga optimisternas klubb
  49. Janson Timbuktu Diakite – En droppe midnatt
  50. Maggie O’Farrell – Sommaren utan regn
  51. Kiersen Edman Lena – Kamp och kärlek
  52. Takashi Matsuoka – Sparvmolnet
  53. David Gibbins – Heligt Guld
  54. Ray Celestine – Yxmannen
  55. Jonas Gardell – En komikers uppväxt + Ett ufo göra entré
  56. Jonas Gardell – Jenny
  57. Anne Rice – De fördömdas drottning
  58. Anne Rice – De dödligas förförare
  59. David & Leigh Eddings – De utvalda (#1)
  60. David & Leigh Eddings – Knivens sång (#2)
  61. Liane Moriarty – Stora små lögner
  62. Michael Mortimer – Blodsystrarna
  63. Fannie Flagg – Stekta gröna tomater
  64. Anne B. Ragde – En tiger för en ängel
  65. Bengt Ohlsson – Gregorius
  66. Roxane Gay – I vilt tillstånd
  67. Jennifer McMahon – Vinterfolket
  68. Rachel Joyce – Två sekunder av Byron Hemmings liv
  69. Kate Eberlen – Som om du inte fanns
  70. Lucy Dillon – När livet börjar om
  71. Harper Lee – Ställ ut en väktare
  72. John Ajvide Lindqvist – Rörelsen
  73. David Gibbins – Atlantis
  74. R.R Tolkien – Bilbo
  75. Jan Wallentin – Strindbergs stjärna
  76. Dennis Lehane – Nattens dåd
  77. Theodor Kallifatides – Ännu ett liv
  78. Jandy Nelson – Jag ger dig solen

    Fiction

  79. Gabriell Garcia Marquez – Love in the time of cholera
  80. Dean Koontz – 77 Shadow Street
  81. Gregory David Roberts ­– The mountain shadow
  82. Marian Keyes – Anybody out there
  83. Sue Monk Kidd – The invention of wings
  84. Zadie Smith – White teeth
  85. S.A Chakraborty – The city of brass
  86. Catheryn Doyle – The storm keeper's island
  87. Ann Patchett – The magicians assistant
  88. Scarlett Thomas – Our tragic universe
  89. Georg R.R Martin – A game of thrones
  90. Georg R.R Martin – A clash of kings
  91. Georg R.R Martin – A storm of swords 1 Steel and snow
  92. Georg R.R Martin – A storm of swords 2 Blood and gold
  93. Georg R.R Martin – A feast for crows
  94. Georg R.R Martin – A dance with dragons
  95. Jessica Knoll – Luckiest girl alive
  96. Stephen King – Skelleton crew
  97. Stephen King – The talisman
  98. Stephen King – Christine (Engelska)
  99. Stephen King – The Bachman books
  100. Alwyn Hamilton – The Rebel of the Sands (#1)
  101. Alwyn Hamilton – Traitor of the Throne (#2)
  102. Alwyn Hamilton – Hero of the Fall (#3)
  103. Leigh Bardugo – Six of Crows (#1)
  104. Leigh Bardugo – Crooked Kingdom (#2)
  105. Anne Rice – The Wolves of Midwinter
  106. Audrey Niffenegger – The Time Travelers wife
  107. Skye Alexander – Mermaids
  108. Madeline Miller – The song of Achilles
  109. Lian Hearn – Emperor of the Eight Islands
  110. R.R Tolkien – The Silmarillion

    Barn och unga

  111. Lisa Lundmark – Haj-Jenny
  112. A Nolan & Saar Keunen – Granias tårar
  113. Cornelia Funke – Bläckmagi
  114. Frida Nilsson – Det tunna svärdet
  115. Siv Widerberg & Mats Andersson – Ingen är så söt som du ;)
  116. James Frey – Endgame Spelet (#1)
  117. James Frey – Endgame Kallelsen (#2)
  118. Madeleine Bäck – Vattnet drar
  119. J. K. Rowling – Harry Potter och det fördömda barnet
  120. Niklas Krog – En magikers styrka (#2)
  121. Niklas Krog – En härskares Själ (#3)
  122. Kathi Appelt – Flickan och havet

    Klassiker

  123. Howard Pyle – Kung Arthur och hans riddare
  124. Mark Twain – Huckleberry Finn
  125. Leo Tolstoj – Krig och fred
  126. Selma Lagerlöf – Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige
  127. Selma Lagerlöf – Göra Berlings saga
  128. Carolyn Keene – Kitty och den vita vålnaden
  129. Hans Christian Andersen – Sagor och berättelser (Jubileum upplagan #1)
  130. Hans Christian Andersen – Sagor och berättelser (Jubileum upplagan #2)
  131. Hans Christian Andersen – Sagor och berättelser (Jubileum upplagan #3)
  132. Homeros – Illiaden
  133. Homeros - Odysséen
  134. Fjodor Dostojevskij – Bröderna Karamazov
  135. James Hilton – Bortom horisonten
  136. Margaret Atwood – Tjänarinnans berättelse

    Classics

  137. Michael Ondaatje – The english patient
  138. John Steinbeck – The grapes of wrath
  139. Ernest Hemingway – A farewell to arms
  140. Wilkie Collins – The moonstone
  141. Washington Erving – The legend of sleepy hollow and other stories
  142. Mark Twain – Tom Sawyer & Huckleberry Finn
  143. Charles Dickens – A tale of two cities
  144. George Orwell – Animal farm
  145. L Stevenson – Treasure Island

    Facklitteratur

  146. Hillary Rodham Clinton – Levande historia
  147. Mustafa Can – Tätt intill dagarna
  148. Pebbles Karlsson Ambrose – Jag vet inte var psykoser kommer ifrån
  149. Stephen King – Att skriva
  150. Richard Wiseman – Tur eller otur
  151. Jan Mosander – Bland spioner, kommunister och vapenhandlare
  152. Per Lindeberg – Döden är en man
  153. Anna Politkovskaja – Putins Ryssland
  154. Magnus Falkehed & Nicklas Hammarström – Idag ska vi inte dö
  155. Ann Heberlein – En liten bok om ondska
  156. Julia Lovell – Den stora muren
  157. Nelson Mandela – Den svåra vägen till friheten
  158. David Quammem – Den motvillige Mr Darwin
  159. Stellan Nordahl – Medvetna val
  160. Jesper Jerkert & Sven Ove Hansson – Vetenskap eller villfarelse
  161. Dilsa Demirbag Sten – Fosterland
  162. Mietek Grocher – Jag överlevde
  163. Svetlana Aleksijevitj – Kriget har inget kvinnligt ansikte
  164. David Baas – Bevara Sverige svenskt
  165. Lena Sundström – Världens lyckligaste folk
  166. Karin Boyes & Peter Sjölund – Svenskarna och deras fäder
  167. Karin Boyes – Min Europeiska familj
  168. Anders Hansen – Hjärnstark
  169. Carolina Neurath – Den stora bankhärvan
  170. Åsne Seierstad – En av oss
  171. Åsne Seierstad – Bokhandeln i Kabul
  172. Haruki Murakami – Underground
  173. Ryan Gattis – Sex dagar: En roman om upploppen i Los Angeles 1992

    Non-fiction

  174. Mohsin Hamid – Reluctant fundamentalist
  175. Lena Dunham – Not that kind of girl
  176. Richard Dawkins – The selfish gene


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Damma av 2023

  Jag tänkte köra bokutmaningen " Damma av" för sjunde året i rad. Utmaningen går ut på att försöka läsa så många olästa böcker jag har i bokhyllan som möjligt. Listan innehåller alltså böcker jag äger och som har legat i hyllan i över ett år. Jag har även tagit med böcker jag har köpt/fått under 2022 och som jag inte har hunnit läsa ännu.  Jag har sammanlagt 146 olästa böcker och målet är att hinna läsa 30 av dem, alltså 2,5 stycken varje månad. Ni får mer än gärna hjälpa mig med någon slags prioriteringslista, vilken bok borde jag börja med? Skönlitteratur Alexander McCall Smith – Den gode maken på Zebradrive (#8) (början av 10-talet) Alexander McCall Smith – Lycka och ett par blåa skor (#7) (början av 10-talet) Alexander McCall Smith – I muntra damers sällskap (#6) (början av 10-talet) Marlene Van Niekerk – Agaat (början av 10-talet) Manila Suri – Vishnus död (början av 10-talet) Jean-Michel Guenassia – De obotliga optimisternas klubb (början av 10-talet) Jonas Gard

Damma av 2024

  Jag tänkte köra bokutmaningen Damma av för åttonde året i rad. Utmaningen går ut på att försöka läsa så många olästa böcker jag har i bokhyllan som möjligt. Listan innehåller alltså böcker jag äger och som har legat i hyllan i över ett år. Jag har även tagit med böcker som jag har köpt/fått under 2023 och som jag inte har hunnit läsa ännu.  Jag har sammanlagt 131 olästa böcker och målet är att hinna läsa 30 av dem, alltså 2,5 stycken varje månad. Ni får mer än gärna hjälpa mig med någon slags prioriteringslista, vilken bok borde jag börja med? Skönlitteratur Marlene Van Niekerk – Agaat (början av 10-talet) Jean-Michel Guenassia – De obotliga optimisternas klubb (början av 10-talet) Jonas Gardell – Ett ufo göra entré Jonas Gardell – Jenny Harper Lee – Ställ ut en väktare (2017) Johannes Anyuru – En storm kom från paradiset (2019) Donna Tartt – Steglitsan (2019) Caroline Ringskog Ferrada-Noli – Rich Boy (2020) Colson Whitehead – Den underjordiska järnvägen (2020) Tommy Orange – Pow

Gregorius – Bengt Ohlsson

  Den här boken är en del av min bokutmaning “ Damma av 2023 ” Jag älskar inte boken men jag hatar den inte heller. Det är en intressant läsning och medan Gregorius går igenom sin egen existens, barndom och livsöde får vi lära känna flera sidor av honom, inga som jag personligen skulle säga är till hans fördel men ändå olika. I sin roman “Doktor Glas” från 1905 presenterade Hjalmar Söderberg en av den svenska litteraturens mest avskyvärda gestalter. Pastor Gregorius beskrivs som liderlig, hycklande och inskränkt. I Bengt Ohlssons Gregorius berättar pastorn själv om det som ska komma att bli hans sista sommar, och hans gestalt får ett helt annat liv.  Även om det är en fascinerande läsning kan jag inte låta bli att känna mig rätt uttråkad ibland. Gregorius liv och livssyn berör mig inte då jag är hans raka motsats. Om han fanns i verkligheten skulle vi inte ha kommit bra överens, vi skulle nog inte ens ha tyckt om varandra. Inget som egentligen stör mig, tvärtom, berättelsen känns mer s