Fortsätt till huvudinnehåll

Författarintervju: Tina Frennstedt

Tina Frennstedt debuterade 2019 med romanen Cold Case: Försvunnen som är baserad på det verkliga fallet med 22-åriga Helena Andersson som försvann spårlöst i Mariestad 1992 och som fortfarande inte hittats. I nya Cold Case: Väg 9 ligger fokus på ännu ett kallt fall, det olösta mordet på Lundastudenten Niklas Elmberg 1991. 

– Både Helena Andersson och Niklas Elmberg är fall som jag har skrivit om och bevakat tidigare, men Niklas har jag dessutom en personlig koppling till eftersom jag bodde i Lund när han mördades. Vi var även jämnåriga och hade gemensamma bekantar. De flesta i min generation berördes starkt av det här, speciellt när det inte klarades upp. Men det krävs nog också att fallet har något speciellt som känns extra intressant att skriva om, detaljer som sticker ut eller något som man kan bygga upp en historia runt. Sen ändrar jag ju många detaljer, dels av hänsyn till de anhöriga men också för att ge mig själv frihet i skrivandet. Det är ju fiction och underhållning, inte dokumentärt, säger Tina Frennstedt.

Tina Frennstedt har jobbat som kriminalreporter i många år. Hon säger att det är svårt att inte påverkas av händelserna som hon stöter på som journalist men att hon också inspireras av allt möjligt som hon hör, ser eller läser.

– Det kan vara en knepig balansgång och det gäller att hantera verkligheten respektfullt.
Men jag har många små referenser till vanliga människor och händelser i båda böckerna, även sådana som inte har med gamla mordfall att göra. Till exempel finns ju Skånes riktiga presspolis, Ewa- Gun Westford med. För mig blir det ett sätt att göra det hela än mer verkligt men också att underhålla läsarna och se om de känner igen detaljerna. I slutändan är det ändå det fiktiva som är det mest kreativt utmanande, att få skapa sin egen lilla värld och dessutom försöka göra det trovärdigt, säger hon.

Huvudperson i Tina Frennstedts deckarserie är kriminalinspektör Tess Hjalmarsson. Hon är chef för Skånes Kalla fall-grupp och brinner verkligen för att klara upp de här ouppklarade fallen. Hon jobbar ofta i motvind eftersom det händer så mycket annat i Malmö och hon försöker få ledningen att förstå att hennes fall är viktiga att klara upp.Tess vill gärna ha barn och flickvän och ett hus på Österlen och kämpar med att få ihop livet utanför sitt jobb.

– Till en början tänkte jag inte att hon skulle arbeta som polis, kanske istället som profilerade eller psykolog, tror jag var lite rädd för att inte kunna beskriva arbetet på ett trovärdigt sätt. Men sedan insåg jag att det nog gick ändå och vill man klara upp ett fall så är det ju rimligt att huvudpersonen är polis, säger Tina Frennstedt.

Inspiration till karaktärerna får hon från olika håll. En del tar hon från sitt eget liv så som saker hon upplevt eller andras erfarenheter i sin omgivning. Annat kan vara helt påhittat.

– Det är ganska fascinerande när man lyckas få liv i en karaktär, även för sig själv, och börjar förstå hur den fungerar. Men innan dess krävs det ganska mycket arbete. Även om du aldrig någonsin skriver det bör man ha någorlunda koll på karaktärens musikstil, hur den var i tonåren eller vad den föredrar för frukost  Först då börjar den få liv, säger Tina Frennstedt.

Av respekt för de anhöriga så kontaktar hon dem och berättar att hon håller på att skriva en roman om fallet. Det gäller även polisen, hon har även kontakt med dem.

– Eftersom jag ligger nära verkligheten är det ju viktigt att jag inte skriver något som kan förstöra i utredningen. Ibland känner man ju också  till detaljer som inte ska komma ut, säger hon.

Kommer det fler böcker om Cold Case gruppen och Tess?
Ja det kommer åtminstone en till som jag har kontrakt på och jag tycker den håller för några till. Framförallt tror jag den skulle göra sig bra som tv-serie och hoppas det kan bli av i framtiden, säger Tina Frennstedt.

Här kan du läsa min recension av Cold Case: Väg 9

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Damma av 2023

  Jag tänkte köra bokutmaningen " Damma av" för sjunde året i rad. Utmaningen går ut på att försöka läsa så många olästa böcker jag har i bokhyllan som möjligt. Listan innehåller alltså böcker jag äger och som har legat i hyllan i över ett år. Jag har även tagit med böcker jag har köpt/fått under 2022 och som jag inte har hunnit läsa ännu.  Jag har sammanlagt 146 olästa böcker och målet är att hinna läsa 30 av dem, alltså 2,5 stycken varje månad. Ni får mer än gärna hjälpa mig med någon slags prioriteringslista, vilken bok borde jag börja med? Skönlitteratur Alexander McCall Smith – Den gode maken på Zebradrive (#8) (början av 10-talet) Alexander McCall Smith – Lycka och ett par blåa skor (#7) (början av 10-talet) Alexander McCall Smith – I muntra damers sällskap (#6) (början av 10-talet) Marlene Van Niekerk – Agaat (början av 10-talet) Manila Suri – Vishnus död (början av 10-talet) Jean-Michel Guenassia – De obotliga optimisternas klubb (början av 10-talet) Jonas Gard

Damma av 2024

  Jag tänkte köra bokutmaningen Damma av för åttonde året i rad. Utmaningen går ut på att försöka läsa så många olästa böcker jag har i bokhyllan som möjligt. Listan innehåller alltså böcker jag äger och som har legat i hyllan i över ett år. Jag har även tagit med böcker som jag har köpt/fått under 2023 och som jag inte har hunnit läsa ännu.  Jag har sammanlagt 131 olästa böcker och målet är att hinna läsa 30 av dem, alltså 2,5 stycken varje månad. Ni får mer än gärna hjälpa mig med någon slags prioriteringslista, vilken bok borde jag börja med? Skönlitteratur Marlene Van Niekerk – Agaat (början av 10-talet) Jean-Michel Guenassia – De obotliga optimisternas klubb (början av 10-talet) Jonas Gardell – Ett ufo göra entré Jonas Gardell – Jenny Harper Lee – Ställ ut en väktare (2017) Johannes Anyuru – En storm kom från paradiset (2019) Donna Tartt – Steglitsan (2019) Caroline Ringskog Ferrada-Noli – Rich Boy (2020) Colson Whitehead – Den underjordiska järnvägen (2020) Tommy Orange – Pow

Gregorius – Bengt Ohlsson

  Den här boken är en del av min bokutmaning “ Damma av 2023 ” Jag älskar inte boken men jag hatar den inte heller. Det är en intressant läsning och medan Gregorius går igenom sin egen existens, barndom och livsöde får vi lära känna flera sidor av honom, inga som jag personligen skulle säga är till hans fördel men ändå olika. I sin roman “Doktor Glas” från 1905 presenterade Hjalmar Söderberg en av den svenska litteraturens mest avskyvärda gestalter. Pastor Gregorius beskrivs som liderlig, hycklande och inskränkt. I Bengt Ohlssons Gregorius berättar pastorn själv om det som ska komma att bli hans sista sommar, och hans gestalt får ett helt annat liv.  Även om det är en fascinerande läsning kan jag inte låta bli att känna mig rätt uttråkad ibland. Gregorius liv och livssyn berör mig inte då jag är hans raka motsats. Om han fanns i verkligheten skulle vi inte ha kommit bra överens, vi skulle nog inte ens ha tyckt om varandra. Inget som egentligen stör mig, tvärtom, berättelsen känns mer s