Fortsätt till huvudinnehåll

Agnes Evander och De dödas sjö – Anna Lundgren

 


Originaltitel: Agnes Evander och De dödas sjö

Originalspråk: Svenska

Författare: Anna Lundgren

Antal sidor: 259

Språk: Svenska

Format: Inbunden

Förlag: Rabén & Sjögren

Utgivningsår: 2022


Det här är första boken i en serie om Agnes Evander som inte är en vanlig tjej. Hon kan nämligen se in i framtiden, hon är en så kallad Fortunata. Hon får plats på Ljungvikens sommarskola där ungdomar med liknande gåvor samlas. Där får de lära sig att kontrollera och utveckla sina gåvor. Men snart börjar mystiska saker hända på skolan och Agnes blir självklart indragen.


Det finns både bra och dåliga saker med den här boken. Låt oss börja med det bra. Jag gillar miljön. Det är mystiskt och berättelsen är spännande. Jag gillar också alla de olika talangerna som ungdomarna har. Vi får se glimtar av dem men vi får aldrig riktigt förstå dem, förmodligen för att vi ska få utforska dem senare i serien. Agnes och hennes kompis Elises relation är fin. Lundgren lyckas verkligen fånga de första lite trevande stunderna i en ny vänskap som sedan blommar ut till äkta BFF känsla. 


Bra att veta är att parallellerna till Harry Potter är extremt påtagligt, inget ont i sig bara att det är otroligt synligt. 


Det som gör att jag faktiskt, tyvärr, inte njöt av den här boken var Lundgrens så kallade mångfald. För ja, det finns mångfald i den här berättelsen och jag har ju tidigare klagat på att det finns alldeles för lite mångfald i svensk litteratur men här finns det men tyvärr blir det fel. Från författarens sida blir det en extrem överkompensation som gränsar till exotifiering. De karaktärer som har en annan etnisk bakgrund får för det första inte mycket plats och när de väl får det blir det fel. Om vi tar karaktären Priya som exempel, så blir hon presenterad så här; “..fastnade Agnes blick på en indisk flicka vars händer vilade på väskans handtag. Ett detaljerat mönster med hennatatuerade rosor klättrade från hennes fingertoppar upp över de gyllenbruna armarna. Hon hette Priya”. Priya, som knappt säger någonting under hela berättelsen, presenteras så här flera gånger. Trots att vi får veta om hennes hennatatueringar följer författaren aldrig riktigt upp det. Här har ni ett annat exempel på hur Priya nämns i boken “..och, Priya, den indiska flickan med de vackra händerna, pratade om att…” För mig är det en klassisk exotifiering. Det känns som om hon har lagt in den beskrivningen bara för att läsarna ska veta att det finns mångfald, vilket känns som ett billigt trick, som om det är en box att checka för att få poäng. Det finns flera exempel. Elise, som är Agnes bästa kompis under berättelsen, är adopterad från Kina och det finns en scen där Elise vaknar en morgon och hennes hår står åt olika håll, då säger hon såhär “..jag ser ut som ett asiatiskt penntroll”. Igen. Överkompensation. Varför behöver vi veta att det är just ett asiatiskt penntroll hon liknar? Det räcker väl med penntroll?! 


Nej, tyvärr. Jag vill tro, i min naivitet kanske, att dagens ungdomar är uppvuxna med en naturlig mångfald, att det inte behöver skrivas ut eller att det inte alls behövs berättas om det inte har något med själva berättelsen att göra. I det här fallet har varken Priyas hennatatueringar eller hennes etniska bakgrund något med grundberättelsen att göra. 


Det här förstörde tyvärr min läsupplevelse. Annars en lättsam och spännande bok.


Z Z Z Z Z 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Damma av 2023

  Jag tänkte köra bokutmaningen " Damma av" för sjunde året i rad. Utmaningen går ut på att försöka läsa så många olästa böcker jag har i bokhyllan som möjligt. Listan innehåller alltså böcker jag äger och som har legat i hyllan i över ett år. Jag har även tagit med böcker jag har köpt/fått under 2022 och som jag inte har hunnit läsa ännu.  Jag har sammanlagt 146 olästa böcker och målet är att hinna läsa 30 av dem, alltså 2,5 stycken varje månad. Ni får mer än gärna hjälpa mig med någon slags prioriteringslista, vilken bok borde jag börja med? Skönlitteratur Alexander McCall Smith – Den gode maken på Zebradrive (#8) (början av 10-talet) Alexander McCall Smith – Lycka och ett par blåa skor (#7) (början av 10-talet) Alexander McCall Smith – I muntra damers sällskap (#6) (början av 10-talet) Marlene Van Niekerk – Agaat (början av 10-talet) Manila Suri – Vishnus död (början av 10-talet) Jean-Michel Guenassia – De obotliga optimisternas klubb (början av 10-talet) Jonas Gard

Damma av 2024

  Jag tänkte köra bokutmaningen Damma av för åttonde året i rad. Utmaningen går ut på att försöka läsa så många olästa böcker jag har i bokhyllan som möjligt. Listan innehåller alltså böcker jag äger och som har legat i hyllan i över ett år. Jag har även tagit med böcker som jag har köpt/fått under 2023 och som jag inte har hunnit läsa ännu.  Jag har sammanlagt 131 olästa böcker och målet är att hinna läsa 30 av dem, alltså 2,5 stycken varje månad. Ni får mer än gärna hjälpa mig med någon slags prioriteringslista, vilken bok borde jag börja med? Skönlitteratur Marlene Van Niekerk – Agaat (början av 10-talet) Jean-Michel Guenassia – De obotliga optimisternas klubb (början av 10-talet) Jonas Gardell – Ett ufo göra entré Jonas Gardell – Jenny Harper Lee – Ställ ut en väktare (2017) Johannes Anyuru – En storm kom från paradiset (2019) Donna Tartt – Steglitsan (2019) Caroline Ringskog Ferrada-Noli – Rich Boy (2020) Colson Whitehead – Den underjordiska järnvägen (2020) Tommy Orange – Pow

Gregorius – Bengt Ohlsson

  Den här boken är en del av min bokutmaning “ Damma av 2023 ” Jag älskar inte boken men jag hatar den inte heller. Det är en intressant läsning och medan Gregorius går igenom sin egen existens, barndom och livsöde får vi lära känna flera sidor av honom, inga som jag personligen skulle säga är till hans fördel men ändå olika. I sin roman “Doktor Glas” från 1905 presenterade Hjalmar Söderberg en av den svenska litteraturens mest avskyvärda gestalter. Pastor Gregorius beskrivs som liderlig, hycklande och inskränkt. I Bengt Ohlssons Gregorius berättar pastorn själv om det som ska komma att bli hans sista sommar, och hans gestalt får ett helt annat liv.  Även om det är en fascinerande läsning kan jag inte låta bli att känna mig rätt uttråkad ibland. Gregorius liv och livssyn berör mig inte då jag är hans raka motsats. Om han fanns i verkligheten skulle vi inte ha kommit bra överens, vi skulle nog inte ens ha tyckt om varandra. Inget som egentligen stör mig, tvärtom, berättelsen känns mer s