Fortsätt till huvudinnehåll

Väggen – Marlen Haushofer

 



Den här moderna klassikern är väldigt omtalad, antingen älskar man den eller så tycker man inte om den alls. Jag älskade den.


“Väggen” är en unik och gripande berättelse om en kvinna som befinner sig ensam och innesluten av en osynlig vägg. På andra sidan väggen är alla varelser, både djur och människor, döda. Hon måste försöka överleva och skapa sig ett nytt liv. Tillsammans med hunden Lo, en katt och en ko får vi följa med hennes vardag.


Haushofer har verkligen lyckats skapa en känsla av isolering och överlevnad som genomsyrar hela boken. Berättelsen är djupt reflekterande och ger läsaren en inblick i huvudpersonens tankar och känslor på ett sätt som skapar empati och förståelse. Jag kommer på mig själv att fundera kring hur jag själv hade gjort i den situationen, språket och huvudkaraktärens situation tvingar läsaren att reflektera över sin egen överlevnad. 


Jag ska vara ärlig, jag hade inte överlevt så länge som huvudkaraktären…Hur mjölkar man ens en ko?! Jag gör mentala anteckningar och suger i mig varenda scen som om jag själv vore där en dag


Det är en berättelse som handlar om det basala i livet, och på ett yttre plan händer det inte så mycket, men trots det är skildringen både fängslande och spännande som få andra romaner. Jag känner mig indragen av huvudkaraktärens livsöde och vill veta hur det ska gå för henne och djuren. Den är bitvis mörk men samtidigt finns det en hel del ljusglimtar. Helt enkelt en otroligt bra skildring över huvudpersonens kamp för att klara sig i det enkla och hennes utmanande liv i skogen ger upphov till många tankeväckande ögonblick.


Jag gillade verkligen hur Haushofer utforskar teman som självständighet, överlevnad och människans relation till naturen.


Det enda jag vill klaga på är slutet, det kändes tyvärr för abrupt och jag hade gärna velat fördjupa mig mer i händelserna. Sedan fanns det absolut sega partier i boken som kändes utdragna men helheten var fantastisk. 


Z Z Z Z Z


Originaltitel: Die Wand 

Originalspråk: Tyska

Författare: Marlen Haushofer 

Antal sidor: 255

Språk: Svenska

Format: Pocket

Förlag: Thorén & Lindskog

Utgivningsår: 2014 (först publicerad 1963)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Damma av 2023

  Jag tänkte köra bokutmaningen " Damma av" för sjunde året i rad. Utmaningen går ut på att försöka läsa så många olästa böcker jag har i bokhyllan som möjligt. Listan innehåller alltså böcker jag äger och som har legat i hyllan i över ett år. Jag har även tagit med böcker jag har köpt/fått under 2022 och som jag inte har hunnit läsa ännu.  Jag har sammanlagt 146 olästa böcker och målet är att hinna läsa 30 av dem, alltså 2,5 stycken varje månad. Ni får mer än gärna hjälpa mig med någon slags prioriteringslista, vilken bok borde jag börja med? Skönlitteratur Alexander McCall Smith – Den gode maken på Zebradrive (#8) (början av 10-talet) Alexander McCall Smith – Lycka och ett par blåa skor (#7) (början av 10-talet) Alexander McCall Smith – I muntra damers sällskap (#6) (början av 10-talet) Marlene Van Niekerk – Agaat (början av 10-talet) Manila Suri – Vishnus död (början av 10-talet) Jean-Michel Guenassia – De obotliga optimisternas klubb (början av 10-talet) Jonas Gard

Damma av 2024

  Jag tänkte köra bokutmaningen Damma av för åttonde året i rad. Utmaningen går ut på att försöka läsa så många olästa böcker jag har i bokhyllan som möjligt. Listan innehåller alltså böcker jag äger och som har legat i hyllan i över ett år. Jag har även tagit med böcker som jag har köpt/fått under 2023 och som jag inte har hunnit läsa ännu.  Jag har sammanlagt 131 olästa böcker och målet är att hinna läsa 30 av dem, alltså 2,5 stycken varje månad. Ni får mer än gärna hjälpa mig med någon slags prioriteringslista, vilken bok borde jag börja med? Skönlitteratur Marlene Van Niekerk – Agaat (början av 10-talet) Jean-Michel Guenassia – De obotliga optimisternas klubb (början av 10-talet) Jonas Gardell – Ett ufo göra entré Jonas Gardell – Jenny Harper Lee – Ställ ut en väktare (2017) Johannes Anyuru – En storm kom från paradiset (2019) Donna Tartt – Steglitsan (2019) Caroline Ringskog Ferrada-Noli – Rich Boy (2020) Colson Whitehead – Den underjordiska järnvägen (2020) Tommy Orange – Pow

Gregorius – Bengt Ohlsson

  Den här boken är en del av min bokutmaning “ Damma av 2023 ” Jag älskar inte boken men jag hatar den inte heller. Det är en intressant läsning och medan Gregorius går igenom sin egen existens, barndom och livsöde får vi lära känna flera sidor av honom, inga som jag personligen skulle säga är till hans fördel men ändå olika. I sin roman “Doktor Glas” från 1905 presenterade Hjalmar Söderberg en av den svenska litteraturens mest avskyvärda gestalter. Pastor Gregorius beskrivs som liderlig, hycklande och inskränkt. I Bengt Ohlssons Gregorius berättar pastorn själv om det som ska komma att bli hans sista sommar, och hans gestalt får ett helt annat liv.  Även om det är en fascinerande läsning kan jag inte låta bli att känna mig rätt uttråkad ibland. Gregorius liv och livssyn berör mig inte då jag är hans raka motsats. Om han fanns i verkligheten skulle vi inte ha kommit bra överens, vi skulle nog inte ens ha tyckt om varandra. Inget som egentligen stör mig, tvärtom, berättelsen känns mer s