Fortsätt till huvudinnehåll

Damma av 2020


Jag tänkte köra min bokutmaning Damma av för fjärde året i rad. Utmaningen går ut på att försöka läsa så många olästa böcker jag har i bokhyllan som möjligt. Listan innehåller alltså böcker jag äger men inte hunnit läsa.

Jag har sammanlagt 171 olästa böcker och målet är att hinna läsa 24 av dem, alltså två stycken varje månad. Ni får mer än gärna hjälpa mig med någon slags prioriteringslista, vilken bok borde jag börja med?

Skönlitteratur

  1. Orhan Pamuk – Snö
  2. Susanna Clarke – Jonathan Strange & Mr Norrell
  3. Kate Mosse – Labyrint
  4. Dean Koontz – Gömstället
  5. Jojo Moyes – Sophies historia
  6. Paulo Coelho – Elva minuter
  7. Paulo Coelho – Brida
  8. Paulo Coelho – Häxan från portobello
  9. Alexander McCall Smith – Den gode maken på Zebradrive (#8)
  10. Alexander McCall Smith – Lycka och ett par blåa skor (#7)
  11. Alexander McCall Smith – I muntra damers sällskap (#6)
  12. Marlene Van Niekerk – Agaat
  13. Zinat Perzadeh – Fjäril i koppel
  14. Anita Nair – Kvinnor på ett tåg
  15. Manila Suri – Vishnus död
  16. Paula Hawkins – Djupt vatten
  17. Camilla Grebe – Husdjuret
  18. Bonnie Macbird – En studie i blod
  19. Agatha Christie – Mörk brygd
  20. Roslund & Thunberg – Björndansen
  21. Tana French – En hemlig plats
  22. Dennis Lehane – Patient 67 (Shutter Island)
  23. Peter Hög – Effekten Susan
  24. Fredrik Backman – Björnstad
  25. Fredrik Backman – Vi mot er
  26. Stephen King – Sömnlös
  27. Stephen King – Jerusalem’s lot
  28. Stephen King – Köplust
  29. Stephen King – Sommardåd
  30. Stephen King – Dödsbädden
  31. Stephen King – Pestens tid
  32. Mo Yan – Vitlöksballaderna
  33. Mo Yan – Det röda fältet
  34. Jean-Michel Guenassia – De obotliga optimisternas klubb
  35. Jason Timbuktu Diakite – En droppe midnatt
  36. Maggie O’Farrell – Sommaren utan regn
  37. Takashi Matsuoka – Sparvmolnet
  38. David Gibbins – Heligt Guld
  39. Ray Celestine – Yxmannen
  40. Jonas Gardell – Ett ufo göra entré
  41. Jonas Gardell – Jenny
  42. Anne Rice – De fördömdas drottning
  43. Anne Rice – De dödligas förförare
  44. David & Leigh Eddings – De utvalda (#1)
  45. David & Leigh Eddings – Knivens sång (#2)
  46. Bengt Ohlsson – Gregorius
  47. Roxane Gay – I vilt tillstånd
  48. Jennifer McMahon – Vinterfolket
  49. Rachel Joyce – Två sekunder av Byron Hemmings liv
  50. Lucy Dillon – När livet börjar om
  51. Harper Lee – Ställ ut en väktare
  52. John Ajvide Lindqvist – Rörelsen
  53. David Gibbins – Atlantis
  54. R.R Tolkien – Bilbo
  55. Jan Wallentin – Strindbergs stjärna
  56. Dennis Lehane – Nattens dåd
  57. Theodor Kallifatides – Ännu ett liv
  58. Guernseys, Litteratur- och potatisskalspajssällskap – Mary Ann Shaffer & Annie Barrows
  59. Simon Stålenhag – Passagen
  60. Lucinda Riley – De sju systrarna (#1)
  61. Elena Ferrante – Dagar av ensamhet
  62. Kerstin Ekman – Händelser vid vatten
  63. Han Kang – Vegetarianen
  64. Johannes Anyuru – En storm kom från paradiset 
  65. Haruki Murakami – Mordet på kommendören del 1
  66. Haruki Murakami – Mordet på kommendören del 2
  67. Chimamanda Ngozi Adichie – Lila Hibiskus
  68. Nicola Yoon – Idag är allt
  69. Donna Tartt – Steglistan
  70. Balli Kaur Jaswal – Erotisk skrivande för ensamma änkor
  71. Tina Frennstedt – Cold Case: Försvunnen
  72. Lea Awring Bamroat – Den rosa nallebjörnen
  73. Patrik Svensson – Ålevangeliet
    Fiction
  74. Gabriell Garcia Marquez – Love in the time of cholera
  75. Dean Koontz – 77 shadow street
  76. Gregory David Roberts ­– The mountain shadow
  77. Marian Keyes – Anybody out there
  78. Sue Monk Kidd – The invention of wings
  79. Zadie Smith – White teeth
  80. S.A Chakraborty – The city of brass
  81. Ann Patchett – The magician's assistant
  82. Scarlett Thomas – Our tragic universe
  83. George R.R Martin – A Game of thrones
  84. George R.R Martin – A clash of kings
  85. George R.R Martin – A storm of swords 1 Steel and snow
  86. George R.R Martin – A storm of swords 2 Blood and gold
  87. George R.R Martin – A feast for crows
  88. George R.R Martin – A Dance with Dragons
  89. Jessica Knoll – Luckiest girl alive
  90. Stephen King – Skeleton crew
  91. Stephen King – The talisman
  92. Stephen King – Christine
  93. Stephen King – The Bachman books
  94. Leigh Bardugo – Six of Crows (#1)
  95. Leigh Bardugo – Crooked Kingdom (#2)
  96. Skye Alexander – Mermaids
  97. Lian Hearn – Emperor of the Eight Islands (Tale of Shikanoko #1)
  98. Lian Hearn – Lord of the Dark Wood (Tale of Shikanoko #3) 
  99. R.R Tolkien – The Silmarillion
  100. Benjamin Alire Sáez – Aristotle and Dante discover the secrets of the universe
  101. Sofi Oksanen – Purge 
  102. Patrick Ness – The rest of us just live here
  103. Victoria Schwab – Tunnel of Bones (#2 Cass and Jacob) 
    Barn och unga
  104. Lisa Lundmark – Haj-Jenny
  105. Cornelia Funke – Bläckmagi (#2)
  106. Frida Nilsson – Det tunna svärdet
  107. J. K. Rowling – Harry Potter och det fördömda barnet
  108. Niklas Krog – En krigares hjärta (#1) 
  109. Niklas Krog – En magikers styrka (#2)
  110. Niklas Krog – En härskares Själ (#3)
  111. Kathi Appelt – Flickan och havet
  112. E. Lockhart – Fejk
  113. Tomi Adeyemi – Children of blood and bone: Solstenen (#1)
    Klassiker
  114. Howard Pyle – Kung Arthur och hans riddare
  115. Mark Twain – Huckleberry Finn
  116. Leo Tolstoj – Krig och fred
  117. Selma Lagerlöf – Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige
  118. Selma Lagerlöf – Gösta Berlings saga
  119. Carolyn Keene – Kitty och den vita vålnaden
  120. Hans Christian Andersen – Sagor och berättelser (Jubileumsupplagan #1)
  121. Hans Christian Andersen – Sagor och berättelser (Jubileumsupplagan #2)
  122. Hans Christian Andersen – Sagor och berättelser (Jubileumsupplagan #3)
  123. Homeros - Odyssén
  124. Fjodor Dostojevskij – Bröderna Karamazov
  125. James Hilton – Bortom horisonten
  126. Margaret Atwood – Tjänarinnans berättelse
  127. H.P Lovecraft – Cthulhu vaknar
    Classics
  128. Michael Ondaatje – The english patient
  129. John Steinbeck – The grapes of wrath
  130. Ernest Hemingway – A farewell to arms
  131. Wilkie Collins – The moonstone
  132. Washington Erving – The legend of Sleepy Hollow and other stories
  133. Mark Twain – Tom Sawyer & Huckleberry Finn
  134. Charles Dickens – A tale of two cities
  135. George Orwell – Animal farm
  136. L Stevenson – Treasure Island
  137. Lovecraft Short Stories (special Edition)
    Facklitteratur
  138. Hillary Rodham Clinton – Levande historia
  139. Mustafa Can – Tätt intill dagarna
  140. Pebbles Karlsson Ambrose – Jag vet inte var psykoser kommer ifrån
  141. Stephen King – Att skriva
  142. Richard Wiseman – Tur eller otur
  143. Jan Mosander – Bland spioner, kommunister och vapenhandlare
  144. Per Lindeberg – Döden är en man
  145. Anna Politkovskaja – Putins Ryssland
  146. Magnus Falkehed & Nicklas Hammarström – Idag ska vi inte dö
  147. Ann Heberlein – En liten bok om ondska
  148. Julia Lovell – Den stora muren
  149. Nelson Mandela – Den svåra vägen till friheten
  150. David Quammem – Den motvillige Mr Darwin
  151. Stellan Nordahl – Medvetna val
  152. Jesper Jerkert & Sven Ove Hansson – Vetenskap eller villvarelse
  153. Dilsa Demirbag Sten – Fosterland
  154. Mietek Grocher – Jag överlevde
  155. Svetlana Aleksijevitj – Kriget har inget kvinnligt ansikte
  156. David Baas – Bevara sverige svenskt
  157. Lena Sundström – Världens lyckligaste folk
  158. Karien Boyes & Peter Sjölund – Svenskarna och deras fäder
  159. Karin Boyes – Min Europeiska familj
  160. Anders Hansen – Hjärnstark
  161. Carolina Neurath – Den stora bankhärvan
  162. Åsne Seierstad – En av oss
  163. Åsne Seierstad – Bokhandeln i Kabul
  164. Haruki Murakami – Underground
  165. Ryan Gattis – Sex dagar: En roman om upploppen i Los Angeles 1992
  166. Katarina Byström – Familjehacks
  167. Ingrid Carlberg – “Det står ett rum här och väntar på dig..”
  168. Kamp och kärlek – Lena Kjersén Edman
    Non-Fiction
  169. Mohsin Hamid – Reluctant fundamentalist
  170. Lena Dunham – Not that kind of girl
  171. Richard Dawkins – The selfish gene

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Damma av 2023

  Jag tänkte köra bokutmaningen " Damma av" för sjunde året i rad. Utmaningen går ut på att försöka läsa så många olästa böcker jag har i bokhyllan som möjligt. Listan innehåller alltså böcker jag äger och som har legat i hyllan i över ett år. Jag har även tagit med böcker jag har köpt/fått under 2022 och som jag inte har hunnit läsa ännu.  Jag har sammanlagt 146 olästa böcker och målet är att hinna läsa 30 av dem, alltså 2,5 stycken varje månad. Ni får mer än gärna hjälpa mig med någon slags prioriteringslista, vilken bok borde jag börja med? Skönlitteratur Alexander McCall Smith – Den gode maken på Zebradrive (#8) (början av 10-talet) Alexander McCall Smith – Lycka och ett par blåa skor (#7) (början av 10-talet) Alexander McCall Smith – I muntra damers sällskap (#6) (början av 10-talet) Marlene Van Niekerk – Agaat (början av 10-talet) Manila Suri – Vishnus död (början av 10-talet) Jean-Michel Guenassia – De obotliga optimisternas klubb (början av 10-talet) Jonas Gard

Damma av 2024

  Jag tänkte köra bokutmaningen Damma av för åttonde året i rad. Utmaningen går ut på att försöka läsa så många olästa böcker jag har i bokhyllan som möjligt. Listan innehåller alltså böcker jag äger och som har legat i hyllan i över ett år. Jag har även tagit med böcker som jag har köpt/fått under 2023 och som jag inte har hunnit läsa ännu.  Jag har sammanlagt 131 olästa böcker och målet är att hinna läsa 30 av dem, alltså 2,5 stycken varje månad. Ni får mer än gärna hjälpa mig med någon slags prioriteringslista, vilken bok borde jag börja med? Skönlitteratur Marlene Van Niekerk – Agaat (början av 10-talet) Jean-Michel Guenassia – De obotliga optimisternas klubb (början av 10-talet) Jonas Gardell – Ett ufo göra entré Jonas Gardell – Jenny Harper Lee – Ställ ut en väktare (2017) Johannes Anyuru – En storm kom från paradiset (2019) Donna Tartt – Steglitsan (2019) Caroline Ringskog Ferrada-Noli – Rich Boy (2020) Colson Whitehead – Den underjordiska järnvägen (2020) Tommy Orange – Pow

Gregorius – Bengt Ohlsson

  Den här boken är en del av min bokutmaning “ Damma av 2023 ” Jag älskar inte boken men jag hatar den inte heller. Det är en intressant läsning och medan Gregorius går igenom sin egen existens, barndom och livsöde får vi lära känna flera sidor av honom, inga som jag personligen skulle säga är till hans fördel men ändå olika. I sin roman “Doktor Glas” från 1905 presenterade Hjalmar Söderberg en av den svenska litteraturens mest avskyvärda gestalter. Pastor Gregorius beskrivs som liderlig, hycklande och inskränkt. I Bengt Ohlssons Gregorius berättar pastorn själv om det som ska komma att bli hans sista sommar, och hans gestalt får ett helt annat liv.  Även om det är en fascinerande läsning kan jag inte låta bli att känna mig rätt uttråkad ibland. Gregorius liv och livssyn berör mig inte då jag är hans raka motsats. Om han fanns i verkligheten skulle vi inte ha kommit bra överens, vi skulle nog inte ens ha tyckt om varandra. Inget som egentligen stör mig, tvärtom, berättelsen känns mer s